سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش مقدماتی فارکس

نرخ بهره چیست و چگونه آن را معامله کنیم؟

    نظر

نرخ بهره چیست و چگونه آن را معامله کنیم؟


 

نرخ بهره  همان هزینه اضافه ای است که بانک از افرادی که از بانک وام دریافت می کنند در مدت زمانی که تعیین می شود دریافت خواهد کرد.

اختلاف نرخ بهره در بازار فارکس نیز کاربرد دارد و همه سرمایه گذاران و معامله گران بازار فارکس می توانند از اختلاف آن سود کسب کنند.

بنابراین همه سرمایه گذاران و افرادی که در بازار فارکس مشغول به فعالیت هستند باید از اختلاف نرخ بهره فارکس اطلاع داشته باشند.

اگر می خواهید با مفهوم نرخ بهره فارکس آشنا شوید و انجام معامله با استفاده از نرخ بهره در بازار فارکس را یاد بگیرید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این درس از آموزش فارکس مفهوم انواع اختلاف نرخ بهره در بازار فارکس را به شما توضیح داده و معامله با استفاده از آن را آموزش می دهیم.

 

نرخ بهره چیست؟


احتمالا تا به به حال حتی اگر در بازار فارکس فعال نباشید نرخ بهره به گوشتان خورده است و باید با معنای نرخ بهره آشنایی داشته باشید.

زمانی که شما از بانک ها یک وام دریافت می کنید بانک از شما در بازه های زمانی تعیین شده مبلغی را دریافت می کند که به آن نرخ بهره گفته می شود.

به عبارتی زمانی که شما یک وام از بانک دریافت می کنید باید آن را در بازه های زمانی که بانک برای شما مشخص می کند بازپرداخت کنید.

اما مبلغی از بانک از شما دریافت می کند به دلیل افزایش ارزش پول در آینده بیشتر از میزانی است که به شما می دهد است.

درواقع شما علاوه بر اینکه وام دریافتی خود را در آینده بازپرداخت می کنید مبلغی را به عنوان بهره به بانک پرداخت خواهید کرد.

طبیعی است که بانک از شما بهره دریافت کند زیرا نرخ تورم در مدت زمانی که شما وام را می خواهید بازپرداخت کنید افزایش می یابد.

همچنین بانک می توانست پول را به شما وام ندهد و سرمایه گذاری کرده و ارزش آن را افزایش دهد اما به شما وام داده است بنابراین بهره دریافت می کند.

همچنین شما نیز زمانی که سرمایه خود را در بانک سرمایه گذاری می کنید بانک مبلغی را تحت عنوان سود سرمایه گذاری به شما پرداخت خواهد کرد.

شما نیز می توانستید سرمایه خود را در بانک سرمایه گذاری نکنید و سهام خریداری کرده یا در بازارهایی مانند طلا یا دلار سرمایه گذاری کنید و سرمایه خود را افزایش دهید.

همچنین شما می توانستید سرمایه خود را در مسکن یا خودرو سرمایه گذاری کنید اما در بانک سرمایه گذاری کرده اید بنابراین بانک به شما سود پرداخت خواهد کرد.

 

 

انواع نرخ بهره چیست؟


نرخ بهره با توجه به تعاریف مختلف ممکن است مفاهیم مختلفی داشته باشد و شامل انواع مختلفی شود.

نرخ بهره ساده: آسان ترین روش برای محاسبه سودی که از وام دریافت می شود نرخ بهره ساده می باشد.

بهره ساده معمولا از طریق میزان سرمایه ای که شما در یک بانکی سرمایه گذاری می کنید و با توجه به نرخ سود به طور سالانه محاسبه خواهد شد.

بهره مرکب: به سود مرکب بهره آوری گفته می شود و اکثر بانک های وام دهنده بهره مرکب را به بهره ساده ترجیح می دهند.

طبیعی است که بانک بهره مرکب را به بهره ساده ترجیح دهند زیرا در بهره مرکب سود بیشتری دریافت خواهد شد.

درواقع در بهره مرکب علاوه بر نرخ بهره سرمایه اصلی سرمایه گذاران نرخ مرتبط با نرخ بهره و سودهای گذشته یز محاسبه خواهد شد.

به عبارتی بانک در بهره مرکب در سال اول مبلغی که وام داده است را به علاوه نرخ بهره آن دریافت خواهد کرد.

در سال بعد یعنی سال دوم بانک مبلغ اصلی وام که وام داده است را به علاوه بهره آن و بهره تعلق گرفته به نرخ بهره سال اول دریافت خواهد کرد.

اگر دوره زمانی وام کوتاه مدت باشد میان بهره ساده و بهره مرکب تفاوت به وجود ندارد و اختلاف زیادی نخواهند داشت.

اما اگر دوره زمانی وام بلندمدت شود میان بهره ساده و بهره مرکب اختلاف زیادی به وجود خواهد آمد و اختلاف نحوه محاسبه آن ها افزایش می یابد.

معمولا نرخ بهره برای مدت زمان یک سال در نظر گرفته می شود و اگر مدت زمان آن تعیین نشود منظور همان یک سال است.

 

 

اختلاف نرخ بهره فارکس چیست؟


یکی از پرکاربردین مفاهیم در فارکس اختلاف نرخ بهره فارکس  است که از اهمیت بالایی در این بازار برخوردار است و به اقتصاد مرتبط می شود.

به اختلاف نرخ بهره فارکس سوآپ گفته می شود و تقریبا مانند نرخ بهره بانک ها می باشد و کمی با آن ها متفاوت است.

همان طور که دانستید نرخ بهره مبلغی است که بانک ها در قبال وامی که به وام گیرندگان پرداخت می کنند از آنها دریافت خواهند کرد.

سوآپ یا اختلاف نرخ بهره فارکس هزینه است که بروکرها برای انجام مبادلات معامله گران از آنها دریافت خواهند کرد.

سرمایه گذاران در بازارهای مالی نی توانند سهام یا ارز را خرید و فروش کنند و به یک کارگزاری یا بروکر برای انجام این کار نیاز دارند.

کارگزاری ها یا بروکرهای بازار فارکس که مبادلات و دستورات خرید و فروش معامله گران بازار فارکس را انجام می دهند به سرمایه نیاز دارند.

همان طور که می دانید تعداد بسیار زیادی از معامله گران در بازار فارکس مشغول به فعالیت هستند و با بروکرها کار می کنند.

اگر کارگزاری بخواهند از همه معامله گران هزینه دریافت کنند مبلغ بسیار زیادی می شود و بروکر نمی تواند حسابی به این اندازه داشته باشد.

بنابراین بروکرها مجبور می شوند برای اینکه مشکل خود را حل کنند از بانک ها وام های کوتاه مدت دریافت کنند.

اما همان طور که دانستید بانک ها از وام گیرندگان یک مبلغ تحت عنوان بهره دریافت خواهند کرد و بروکرهای وام گیرنده نیز باید هزینه بهره را پرداخت کنند.

بنابراین بروکرها برای اینکه هزینه بهره بانک ها را پرداخت کنند مبلغی را تحت عنوان اختلاف نرخ بهره فارکس یا سوآپ از کاربران یا مشتریان خود دریافت خواهند کرد.

در نتیجه بروکرها می توانند با وام دریافتی خود از بانک سفارشات خرید و فروش شما را انجام دهند و هزینه بهره را نیز از شما دریافت خواهند کرد.

البته به یاد داشته باشید که نیازی نیست شما برای تمام معاملاتی که انجام می دهید اختلاف نرخ بهره پرداخت کنید و فقط برای برخی از آنها سوآپ می دهید.

درواقع اگر معاملات شما در بازار فارکس کمتر از 24 ساعت طول بکشد و پیش از پایان روز معاملات خود را ببندید نیازی به پرداخت سوآپ نخواهید داشت.

اما اگر معاملات شما بیش از 24 ساعت طول بکشد و معاملات خود را تا چند روز باز نگه دارید باید سوآپ پرداخت کنید و از آن اگاهی داشته باشید.

 

 

چگونه از اختلاف نرخ بهره فارکس استفاده کنیم؟


اکنون که با مفهوم نرخ بهره و اختلاف نرخ بهره فارکس آشنا شدید وقت آن رسیده است که بدانید چگونه از آن ها استفاده کنید.

شما می توانید از با استفاده از نرخ بهره  فارکس در کشورهای مختلف و اختلافی که بین آنها وجود دارد سود به دست آورید.

برای این کار باید بهره در کشورهایی که دارای نرخ پایین تری از کشورهای دیگر می باشد را فروخته و از اختلاف نرخ بهره کشورها سود به دست آورید.

معمولا جفت ارزهای مختلفی با اختلاف نرخ بهره  زیاد در کراس های ارزی در اختیار ما قرار خواهد گرفت که برای انجام معاملات کاربرد دارند.

به عنوان مثال به نمودار زیر دقت کنید در این نمودار که نمودار AUD/JPY می باشد می توانید یک حرکت صعودی را مشاهده کنید.

در این نمودار به دلیل اینکه بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را افزایش داده اما در ژاپن نرخ بهره ثابت مانده است اختلاف نرخ بهره میان AUD و JPY بسیار زیاد بوده می باشد.

بنابراین اگر شما یک معامله خرید بر روی این نمودار انجام می داید می توانستید سود بسیار مناسبی را به دست آورید.

به عبارتی شما در این نمودار می توانستید به دو طریق که شامل موقعیت خرید و اختلاف نره بهره ارزها می باشد سود به دست آورید .

بنابراین به این روش شما می توانید در بازار فارکس با استفاده از اختلاف نرخ بهره  ارزهای کشورهای مختلف سود به دست آورید.


سوآپ مثبت و منفی چیست؟


زمانی که میان بهره بانکی دو ارز اختلاف وجود داشته باشد و آن اختلاف مثبت باشد معامله گران در حساب معاملاتی خود سودی دریافت می کنند.

به سودی که معامله گران در حساب معاملاتی خود از اختلاف میان دو ارز دریافت می کنند سوآپ مثبت گفته می شود.

اما زمانی که میان بهره بانکی دو ارز اختلاف منفی وجود داشته باشد معامله گران باید بهره پرداخت کنند که به آن سوآپ منفی گفته می شود.

به یاد داشته باشید تقاضا برای یک ارز زمانی افزایش می یابد که نرخ بهره در جفت ارزها افزایش یابد.

بنابراین اگر معامله گران یک جفت ارزی خریداری کنند و که نرخ بهره در آن ها زیاد باشد سوآپ مثبت دریافت خواهند کرد.

اما اگر معامله گران جفت ارزی را خریداری کنند که نرخ بهره فارکس در آن ها کمتر باشد سوآپ منفی دریافت خواهند کرد.

بنابراین باید حواستان به اندازه نرخ بهره فارکس در جفت ارزهایی که معامله می کنید باشد تا بتوانید سوآپ مثبت دریافت کنید.

 

 

سوآپ در حساب اسلامی به چه معناست؟


همان طور که می دانید افراد مختلف از سرتاسر دنیا می توانند در بازار فارکس سرمایه گذاری کنند و معاملات انجام دهند.

درواقع فارکس بازاری است که میان دین و مذهب و نژاد انسان ها تفاوتی قائل نمی شود و همه می توانند در این بازار فعالیت کنند.

برخی از افرادی که در بازار فارکس مشغول به فعالیت هستند از کشورهای اسلامی می باشند و مسلمان هستند.

بنابراین برخی کارگزاری ها یا بروکرها به مشتریان پیرو دین اسلام حساب های اسلامی ارائه می دهند تا آن ها نیز بتوانند از خدمان بروکرها استفاده کنند.

براساس دین اسلام مسلمانان نمی توانند هیچگونه بهره ای دریافت کنند و مسلمانان از این کار در دین اسلام منع شده اند.

حساب اسلامی نوعی حساب است که در آن معامله گران هیچ هزینه ای تحت عنوان سود دریافت نخواهند کرد.

درواقع در حساب های اسلامی معامله گران از پرداخت نرخ بهره شبانه برای جابجایی و انتقال موقعیت های خود به روز بعد تحت عنوان سوآپ منع می شوند 

بنابراین معامله گران مسلمان می توانند بدون نگرانی از کاری که از آن منع شده اند در این حساب های معاملاتی اسلامی معاملات خود را انجام دهند.

البته حساب های اسلامی فقط مختص به افراد مسمان نمی باشد و همه معامله گران می توانند از کارگزاری ها درخواست کنند حساب آنها را به حساب اسلامی تغییر دهند.

البته باید دقت داشته باشید که هه کارگزاری ها به کاربران خود حساب اسلامی ارائه نمی دهند و فقط برخی از بروکرها این قابلیت را دارند.

بنابراین اگر حساب اسلامی یا سوآپ فری برای شما اهمیت دارد در زمان انتخاب کارگزاری موردنظر خود این موضوع را بررسی کنید.

 

 

سوآپ چهارشنبه چیست؟


اگر معامله گران در چهارشنبه شب معامله ای را باز نگه داشته باشند باید به میزان سه برابر شب های دیگر نرخ بهره شبانه یا سوآپ پرداخت کنند.

درواقع معاملاتی که شب چهارشنبه باز هستند به دلیل اینکه پس از آن بازار تعطیل می شود به روزهای بعد منتقل می شود که سه روز طول می شکد.

بازار فارکس روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد و معاملاتی که در شب چهارشنبه باز هستند باید هزینه این دو شب تعطیل را نیز بپردازند.

به همین دلیل زمانی که شما در روز چهارشنبه معامله ای را باز می کنید و تا شب آن را باز نگه می دارید به روز های شنبه و یکشنبه می رسد.

و زمانی که معاملات شما در روزهای تعطیل باز باشد مجبور به پرداخت نرخ بهره سه برابر خواهید شد.

بنابراین اگر نمی خواهید نرخ بهره سه برابر پرداخت کنید نباید معاملات خود در شب چهارشنبه باز نگه دارید.

البته از آنجا که بازار فارکس شبانه روزی است گاهی معامله گران مجبور می شوند معاملات خود را تا شب ادامه دهند و باید سوآپ را پرداخت کنند.

اما اگر معاملات شما تا شب طول نکشد مجبور به پرداخت سوآپ نخواهید شد زیرا در بازار فارکس بر روی معاملات کوتاه مدت معمولا سوآپ در نظر گرفته نمی شود.

 

نکات مهم سوآپ در فارکس


معامله گران در زمان استفاده از سوآپ یا اختلاف نرخ بهره باید به نکات مهم آن دقت کافی داشته باشند تا دچار ضرر در این بازار نشوند.

اگر معامله گران در بازار فارکس معاملات کوتاه مدت روزانه استفاده می کنند نیازی نیست به سوآپ اهمیت دهند.

درواقع سوآپ در معاملات کوتاه مدت روزانه تاثیری نخواهد داشت و نیازی نیست در این معاملات بررسی شود.

نرخ بهره برای جفت ارزهایی که بسیار کوچک هستند و در معاملات بلندمدت استفاده می شوند بسیار بالا می باشد.

بنابراین اگر معامله گران معاملات بلندمدت بین یک هفته تا چندین ماه انجام می دهند نباید از جفت ارزهایی که کوچک هستند استفاده کنند.

معامله گرانی که برای اولین بار می خواهند از سوآپ استفاده کنند باید از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرند تا دچار اشتباه نشوند.

معامله گران باید به نرخ بهره مثبت و منفی دقت داشته باشند و برای دریافت سوآپ مثبت از ارزهایی استفاده کنند که تقاضا برای آنها زیاد می باشد.

همچنین معامله گرانی که نمی خواهند سوآپ سه برابر پرداخت کنند باید به سوآپ چهارشنبه شب دقت داشته باشند و در شب چهارشنبه معامله باز نداشته باشند.

 

جمع بندی

در این مقاله از آموزش فارکس تلاش کردیم به ساده ترین روش ممکن مفهوم نرخ بهره و اختلاف نرخ بهره فارکس یا سوآپ در فارکس را به شما آموزش دهیم.

از آنجا که نرخ بهره میان کشورهای مختلف متفاوت می باشد سرمایه گذاران می توانند زمانی که اختلاف آنها مثبت شد سود به دست آورند.

بنابراین همه سرمایه گذاران و معامله گران فعال در بازار فارکس باید از میزان اختلاف نرخ بهره در بازار فارکس اطلاع داشته باشند.

اگر می خواهید درک بهتری از مفهوم اختلاف نرخ بهره فارکس و سوآپ داشته باشید باید در معاملات خود آن را امتحان کنید.

البته باید دقت داشته باشید که شما همیشه نیاز نیست سوآپ پرداخت کنید و از آن اطلاع داشته باشید.

اگر شما جزو معامله گرانی هستید که معاملات کوتاه مدت روزانه انجام می دهید نیازی نیست از اختلاف نرخ بهره فارکس یا سوآپ اطلاع داشته باشید.

اما اگر معاملات بلندمدت انجام می دهید باید از اختلاف نرخ بهره فارکس  و سوآپ اطلاع داشته باشید و مفهوم آن در بازار فارکس را درک کنید.

امیدواریم این مقاله از آموزش فارکس برای شما مفید واقع شده باشد و با مفهوم اختلاف نرخ بهره فارکس آشنا شده باشید.